Post Image

Op 17 maart 2016 heeft Shapers de eerste Learning Experience Design Conferentie ter wereld georganiseerd. Op deze bijzondere dag kwamen onder andere ontwerpers, docenten, onderwijskundigen, wetenschappers en uitgever samen om aan de slag te gaan met learning experience design.

lees meer

Post Image

The Games and Learning Alliance conference (GALA 2016) is an international conference dedicated to the science and application of serious games. The conference aims at bringing together researchers, developers, practitioners and stakeholders. The goal is to share the state of the art of research and market, analyzing the most significant trends and discussing visions on the future of serious games.

lees meer

Post Image

Tijdens het slotevent van Growing Games gaf game designer Jane McGonigal een keynote over hoe games onze kijk op het leven kunnen veranderen. Het tweejarig stimuleringsprogramma voor Nederlandse applied games sloot af met Growing Games: The Harvest op vrijdag 5 februari. Jane McGonigal, wereldberoemd van haar boeken ‘Reality is Broken: Why Games Make us Better and How they Can Change the World (2011) en SuperBetter (2015), gaf een inspirerende keynote voor een volle en enthousiaste zaal.

lees meer

Post Image

Het Value Center Applied Games (VCAG) is een samenwerkingsverband tussen TNO, DGG en de HKU en staat voor het voor het vergroten van de waarde van Applied Games. We doen dat door te ondersteunen bij het begin van een ontwikkeltraject (vraagarticulatie), bij het ontwikkeltraject zelf (Design for Purpose), en door Validatie van Applied Games of -concepten. In december is weer een aantal nieuwe diensten opgeleverd, waaronder de Little GEM validatietool.

lees meer

Post Image

Onze slotmanifestatie Growing Games: the Harvest vindt plaats op 5 februari 2016 in de Jaarbeurs Utrecht. De befaamde game designer en publicist Jane McGonigal zal de keynote speech verzorgen, en is er een plenaire paneldiscussie met de fine fleur van de sector over de toekomst van applied games in Nederland.

lees meer

Post Image

Heb jij als game ondernemer ook de ambitie om te groeien in omvang of in omzet? Dan helpt deze workshop je daar op een strategische manier over na te denken. We reiken je de bouwstenen aan en je gaat zelf aan de slag vanuit jouw onderneming. De workshop neemt in totaal 2,5 uur in beslag. Als resultaat heb je een aangepaste strategie waarop je zelf verder kunt bouwen.

lees meer

Post Image

De Nederlandse game Coach4Life is beloond met een bronzen Serious Play Award. De game werd ontwikkeld door de Amsterdamse studio Little Chicken. Deze internationale prijs wordt jaarlijks uitgereikt als onderdeel van de Serious Play conferentie. Het congres wordt van 21 – 23 juli gehouden in Pittsburgh, USA. Hoewel de prijzen pas tijdens het congres in juli worden uitgereikt, heeft de organisatie nu al de winnaars bekend gemaakt.

lees meer

Post Image

Terugval bij cliënten is ingrijpend voor zowel een cliënt, zijn of haar netwerk als voor de coach/ begeleider. Het betekent een deuk in het zelfvertrouwen van de cliënt en vele stappen terug in het begeleidingstraject. Vaak wordt terugval niet op tijd gesignaleerd doordat cliënten het moeilijk vinden om te praten over datgene waarmee ze zitten, cliënten tekenen van terugval niet herkennen of doordat begeleiders niet frequent inzicht hebben in de gemoedstoestand van een cliënt.

lees meer

Post Image

Dit weekend gingen Utrechtse studenten van ROC Midden Nederland, HKU, HU en UU samen met professionals van Tingly Games aan de slag om binnen 48 uur games te ontwikkelen rondom het thema ‘Lekker Slapen’. Deze Game Jam vond plaats in het kader van JamToday, een Europees netwerk gewijd aan applied game design. Team Restless Wrestlers is winnaar van zowel de publieksprijs als de juryprijs. Het team ontwikkelde een virtual reality-ervaring die de gebruiker helpt om tot rust te komen.

lees meer

Post Image

Eind juni vind er een 24 uur durende Education Hackaton plaats in Nederland. Op zaterdag 27 tot zondag 28 juni verzamelen technologie fanaten, docenten en iedereen die bij wil dragen aan de visie om een wereldwijde classroom, een soort TED.com op te zetten voor educatie hackathons in samenwerking met andere organisatoren uit andere landen.

lees meer

Post Image

Minister Edith Schippers (VWS) gaat de mogelijkheden onderzoeken van het oprichten in Nederland van een innovatief, creatief netwerk om jonge start-up bedrijven in de zorg nog beter te ondersteunen. Hierdoor kunnen sneller innovaties worden toegepast die de zorg voor patiënten beter en betaalbaar maken. Schippers leidde de afgelopen week een economische missie in Chicago en Boston van Nederlandse bedrijven in de sectoren Life Sciences and Health en Landbouw en Voedingsindustrie.

lees meer

Post Image

Hoe creëer je games die een bijdrage aan de motivatie van studenten leveren om te leren, fysiek actief te worden of positie te nemen in een ideologisch standpunt? Als game ontwerper / onderzoeker verkende ik deze vraag in mijn PhD proefschrift: G.A.M.E. Games Autonomie Motivatie en Educatie: Hoe autonomie ondersteunende games een positieve bijdrage kunnen leveren aan de motivatie om te leren.

lees meer

Post Image

“A lot of people think about gamification and are focused on game mechanics. But game mechanics don’t generate long term engagement. What people are looking for is autonomy, mastery, purpose. That’s the stuff that designers design with, that’s what you should design with. Not badges and points.” This and many other nuggets of wisdom were shared by veteran game designer, behavioural neuroscientist and psychologist Amy Jo Kim when she was in the Netherlands recently. We have created a digest of the most important topics covered during Mrs. Kim’s appearance at the Media Future Week as part of the Growing Games programme.

lees meer

Post Image

In de collegezaal van het AMC spraken afgelopen week internationale professoren, chirurgen en studenten over de ervaringen, uitdagingen en beperkingen van technologie als Google Glass, virtual reality en slimme sensoren. Tijdens de tweedaagse Watch Conference 2015 lag de focus op wearables op de medische werkvloer. De insteek: zorgprofessionals inspireren en motiveren om te kijken hoe en of digital health kan bijdragen aan de zorg die zij leveren.

lees meer

Post Image

Het consortium Moodbot van de GGZ-instellingen Altrecht, de Kijvelanden, Arkin en GGZ Centraal en het programma Growing Games slaan de handen ineen om het game-concept Moodbot van Altrecht en HKU gezamenlijk verder te brengen. Het primaire doel is dat alle GGZ-instellingen en -praktijken in Nederland gebruik kunnen gaan maken van Moodbot. Bij de Kijvelanden en Arkin kan nog voor de zomer met de tweede pilotfase worden begonnen.

lees meer

Post Image

De Raad voor de Volksgezondheid & Zorg (RVZ) pleit voor een keurmerk voor e-health-toepassingen, waaraan de consument moet kunnen aflezen aan welke kwaliteitscriteria een toepassing voldoet. Het is één van de aanbevelingen die de RVZ doet om de mogelijkheden van e-health te benutten en tegelijkertijd risico’s te beperken.

lees meer

Post Image

Financiering nodig voor je nieuwe project? Wees er snel bij en schrijf je nu in voor de volgende 3 interessante regelingen voor makers van toegepaste games. Een aantal keer per jaar is het mogelijk om bij bepaalde fondsen een aanvraag te doen om zo een deel of een geheel project te laten financieren. Het volgende drietal regelingen sluiten goed aan op applied games. Het draait om de MIT regeling, het SIDN fonds en de Ready to market innovation-regeling vanuit Fast Track To Innovation.

lees meer

Post Image

Growing Games gaat samenwerken met Homo Ludens Magazine. HLM publiceert elk kwartaal een nieuw nummer over applied games op basis van een thema. Iedere keer komen interessante case studies langs uit het werkveld, uitdagende ondrzoeksresultaten en prikkelende interviews met invloedrijke spelers uit het veld. Een selectie hiervan plaatsen we door op de GG-website. Ook is het mogelijk om onderwerpen aan te dragen.

lees meer

Post Image

Nieuwe contacten leggen en bestaande contacten versterken tussen The Hague Security Delta (HSD) en het Innovatie Attaché Netwerk (IAN) en andere partijen binnen het domein Safety & Security? Kom naar de themabijeenkomst ‘Nationale veiligheid: internationale kansen en ontwikkelingen’ op 21 april in Den Haag.

lees meer

Post Image

Steeds meer instellingen en zorgprofessionals zijn overtuigd van de meerwaarde van eHealth. Echter, blijkt uit onze ervaring dat veel organisaties de inzet van eHealth zien als doel op zich. De inzet van digitale zorginnovaties wordt hierdoor vaak ‘een ding erbij’. Het is dan ook niet gek dat 80% van zorginnovaties blijft hangen in de pilot fase en opschaling naar de rest van de organisatie mislukt. Een uitdaging waar veel instellingen mee worstelen. Het breed inzetten van eHealth heeft effect op de gehele organisatie: de mensen, de middelen en de processen. Veel instellingen onderschatten dit. Een implementatie zal pas slagen wanneer een digitale innovatie onderdeel wordt van het dagelijkse (zorg)proces en er voldoende rekening wordt gehouden met de organisatieverandering die hiervoor nodig is.

lees meer

Post Image

De faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht zoekt op korte termijn een Coördinator/Beleidsmedewerker voor het focusgebied Game Research (0,4 fte). Het focusgebied Game Research is een van de elf focusgebieden van de Universiteit Utrecht, en brengt het game-gerelateerde onderzoek en onderwijs samen vanuit verschillende disciplines, waaronder informatica, media-studies, educatie-wetenschap, en psychologie.

lees meer

Post Image

Dit jaar wordt voor het eerst de zorg innovatie start-up award uitgereikt. Het is een initiatief van Games for Health Europe, Oost NV, Zorg&ICT, Zorgtotaal, Growing Games, Jaarbeurs en Health Valley. De prijs is in het leven geroepen om start-ups, of studenten met een innovatief idee, in de gelegenheid te stellen zich te onderscheiden. Jaarlijks ontstaan er veel initiatieven op het gebied van zorginnovatie. Maar slechts weinig van die initiatieven leiden tot werkelijke implementatie. Eén van de oorzaken is het gebrek aan aandacht in een moeilijk bereikbare markt.

lees meer

Post Image

Fast Track to Innovation (FTI) is een nieuw deelprogramma binnen Horizon 2020, het Europese programma voor onderzoek en innovatie. FTI is een subsidie-instrument waarmee de Europese Commissie in 2015 en 2016 bedrijven met een innovatief product, proces of dienst het laatste zetje naar de Europese markt wil geven.

lees meer

Post Image

Start-ups en groepen studenten met een goed idee, een spannend concept of een eerste prototype voor een nieuwe ontwikkeling of toepassing in de zorg, krijgen tijdens Zorg & ICT (van 18 t/m 20 maart in de Jaarbeurs) een bijzonder platform en maken kans op de Zorg Innovatie Start-up Award. De genomineerden zijn inmiddels bekend.

lees meer

Post Image

Promovendus Michiel de Ronde verdedigt op 13 maart zijn academisch proefschrift “Speelruimte. Een praktijkgericht onderzoek naar het gebruik van spel in begeleidingssituaties”. Iedereen is van harte uitgenodigd om deze bijzondere gebeurtenis bij te wonen. De promotie vindt plaats om 14.00 aan de Universiteit van Tilburg, Coppenhagengebouw, Warandalaan 2, Tilburg.

lees meer

Post Image

NHTV-Breda University of Applied Sciences opent op 3 maart samen met Dutch Game Garden een creatieve broedplaats voor start-ups in de gamesindustrie in Breda. Het is de derde game-incubator in Nederland die onder de vlag van Dutch Game Garden opereert en de eerste in het zuiden van Nederland. Bert Pauli, gedeputeerde Economische zaken en Bestuur van de provincie Noord-Brabant, opent de nieuwe locatie aan de Archimedesstraat 17 samen met Bob Bergkamp, waarnemend burgemeester en wethouder Economie van de gemeente Breda.

lees meer

Post Image

Een toegepaste game die aan de Universiteit Utrecht is ontwikkeld, helpt zorgprofessionals effectiever te communiceren met mensen met complexe problemen. Hierdoor kunnen patiënten beter geholpen worden. Dit blijkt uit ervaringen van professionals uit enkele Utrechtse wijken. De gemeente Utrecht en de Universiteit Utrecht tekenden op dinsdag 3 februari een overeenkomst voor de verdere ontwikkeling van de game. Daarvoor is een aparte stichting opgericht: Stichting Volte.

lees meer

Post Image

De Europese Commissie heeft in het kader van het Creative Europe – MEDIA-subprogramma voor de tweede keer een subsidie-oproep gepubliceerd ter ondersteuning van Europese commerciële videogame-projecten die bestemd zijn voor de Europese en internationale markt. De subsidie is bedoeld voor Europese ontwikkelaars van videogames en dient ter bevordering van de Europese concurrentiepositie ten op zichte van de rest van de wereld, op het gebied van videogames.

lees meer

Post Image

De kick-off data voor de crossover projecten ‘Health’ en ‘Energy’, georganiseerd door iMMovator en TNO, zijn bekend. De eerste sessies zullen in februari plaats vinden. De eerste workshop omtrent Health staat op 12 februari gepland en de eerste workshop omtrent Energy is op 4 februari. Beide workshops vinden in Hilversum plaats. Inschrijven voor het programma kan nog door contact op te nemen met Freek van ’t Ooster.

lees meer

Post Image

De National Health Service, de Britse Nationale Gezondheidsdienst, nodigt ontwikkelaars uit om innovatieve gezondheidszorg ideeën in te zenden voor het NHS Innovation Accelerator (NIA) programma. Het programma zet zich in om de laatste technologisch vernieuwende producten op het gebied van zorg bereikbaarder te maken voor patiënten.

lees meer

Post Image

iMMovator en TNO zijn op zoek naar bedrijven die willen meebouwen aan nieuwe producten en diensten rondom Health en Energie. Bij Health draait het om thuis wonen met dementie. Bij Energie over datagedreven diensten voor energiebedrijven en gebruikers. Beide sporen worden als losse trajecten georganiseerd en bestaan uit meerdere sessies in de eerste 6 maanden van 2015. iMMovator brengt je in contact met mogelijke partners, launching customers en maakt je weg wijs in finanieringsmogelijkheden. Deelnemers worden ondersteund door TNO. Geïnteresseerd? Meld je bij Freek van ‘t Ooster voor deelname en voorwaarden.

lees meer

Post Image

Growing Games, het programma dat de groei van de Nederlandse applied game-sector bevordert, richt zich ook op cross-overs naar onder andere educatie. Eén van de uitdagingen is een game te ontwikkelen om de interesse in techniek en wetenschap stimuleren bij kinderen in het basisonderwijs. Het doel van deze nog te ontwikkelen game is “leren denken en werken zoals technici en wetenschappers doen”. Om de opdracht zo helder mogelijk te krijgen voor gameontwikkelaars hebben TNO en Dutch Game Garden op 10 december jl. een workshop met docenten georganiseerd.

lees meer

Post Image

Chirurg en tech-liefhebber Marlies Schijven, de eerste chirurg die een anti-refluxoperatie live uitzond via YouTube, vindt dat dokters zich nadrukkelijker moeten bemoeien met technologie in de zorg. “Anders worden we straks overspoeld met waardeloze toepassingen.” Het Nederlands tijdschrift voor Geneeskunde interviewde Schijven over haar visie en ervaring met technologiegebruik binnen de zorgsector.

lees meer

Post Image

Afgelopen oktober was Growing Games aanwezig op Games for Health Europe. Growing Games organiseerde een side-programma met o.a. presentaties van interessante applied game developers, ervaren zorgdeskundigen en onderzoekers. Ook stond er een Masterclass ‘Games als therapie’ op het programma en werd de Growing Games Cure and Care Award uitgereikt. Sluitstuk was de presentatie van het e-health manifest waarin de industrie een oproep doet aan de overheid om games als behandelmethode serieus te nemen.

lees meer

Post Image

Afgelopen oktober was Growing Games aanwezig op Games for Health Europe. Growing Games organiseerde een side-programma met o.a. presentaties van interessante applied game developers, ervaren zorgdeskundigen en onderzoekers. Ook stond er een Masterclass ‘Games als therapie’ op het programma en werd de Growing Games Cure and Care Award uitgereikt. Sluitstuk was de presentatie van het e-health manifest waarin de industrie een oproep doet aan de overheid om games als behandelmethode serieus te nemen.

lees meer

Post Image

Afgelopen oktober was Growing Games aanwezig op Games for Health Europe. Growing Games organiseerde een side-programma met o.a. presentaties van interessante applied game developers, ervaren zorgdeskundigen en onderzoekers. Ook stond er een Masterclass ‘Games als therapie’ op het programma en werd de Growing Games Cure and Care Award uitgereikt. Sluitstuk was de presentatie van het e-health manifest waarin de industrie een oproep doet aan de overheid om games als behandelmethode serieus te nemen.

lees meer

Post Image

Afgelopen oktober was Growing Games aanwezig op Games for Health Europe. Growing Games organiseerde een side-programma met o.a. presentaties van interessante applied game developers, ervaren zorgdeskundigen en onderzoekers. Ook stond er een Masterclass ‘Games als therapie’ op het programma en werd de Growing Games Cure and Care Award uitgereikt. Sluitstuk was de presentatie van het e-health manifest waarin de industrie een oproep doet aan de overheid om games als behandelmethode serieus te nemen.

lees meer

Post Image

Afgelopen oktober was Growing Games aanwezig op Games for Health Europe. Growing Games organiseerde een side-programma met o.a. presentaties van interessante applied game developers, ervaren zorgdeskundigen en onderzoekers. Ook stond er een Masterclass ‘Games als therapie’ op het programma en werd de Growing Games Cure and Care Award uitgereikt. Sluitstuk was de presentatie van het e-health manifest waarin de industrie een oproep doet aan de overheid om games als behandelmethode serieus te nemen.

lees meer

Post Image

GameAcademy heeft samen met haar partners de afgelopen vier jaar hard gewerkt om een boost te geven aan de serious gamesindustrie in Noord Nederland. Dit jaar loopt het programma To The Next Level tot af en we willen dit graag gezamenlijk en feestelijk afsluiten. Donderdag 11 december 2014 in de middag is er een interactief evenement waar je kan zien en beleven wat er de afgelopen jaren is bereikt en welke uitdagingen er nog liggen.

lees meer

Post Image

De applied game industrie in Nederland is een veelbelovende industrie die aan de vooravond staat van grote opschaling. Maar toch ervaren makers het verkopen van applied games als formats nog als een lastige business. Wat kan de applied games industrie leren van het format-denken uit de televisiewereld, dat is immers een enorm succesvol exportproduct van Nederland? Growing Games organiseerde op 25 november tijdens de Control Conference een masterclass om te kijken welke parallellen er getrokken kunnen worden.

lees meer

Post Image

Afgelopen oktober was Growing Games aanwezig op Games for Health Europe. Growing Games organiseerde een side-programma met o.a. presentaties van interessante applied game developers, ervaren zorgdeskundigen en onderzoekers. Ook stond er een Masterclass ‘Games als therapie’ op het programma en werd de Growing Games Cure and Care Award uitgereikt. Sluitstuk was de presentatie van het e-health manifest waarin de industrie een oproep doet aan de overheid om games als behandelmethode serieus te nemen.

lees meer

Post Image

AtHand en Kiss the Frog zijn de winnaars van de Applied Game-categorieën tijdens de Dutch Game Awards. In 14 verschillende categorieën werden op dinsdagavond 25 november de jaarlijkse vakprijzen voor de Nederlandse gamesindustrie uitgereikt in Tivoli Vredenburg in Utrecht. Hieronder zaten twee ‘applied game’-categorieën; Best Applied Game Design en Best Serious Game.

lees meer

Post Image

Vanuit het Growing Games-programma presenteert Dutch Game Garden samen met de partners twee interessante masterclasses voor makers van applied games op Control Conference. De masterclasses vinden verspreid over de dag plaats en staan in het teken van kennisverrijking over het maakproces en de vermarkting van applied games. Control Conference vindt plaats op 25 november in TivoliVredenburg in Utrecht.

lees meer

Post Image

Vijf toegepaste games die het afgelopen jaar zijn gemaakt, dingen mee naar een nationale vakprijs. Het gaat om de jaarlijkse Dutch Game Awards, waarvoor twee categorieën speciaal zijn ingeruimd voor applied games. De eerste beloont algemeen de beste ‘serious game’ van het jaar, de andere categorie is voor het beste speldesign in een toegepaste game. De Dutch Game Awards, waarvoor 26 games zijn genomineerd in 13 categorieën, worden op 25 november uitgereikt in TivoliVredenburg in Utrecht.

lees meer

Post Image

Geïnteresseerd in het werken met ‘Applied Games’, maar geen idee waar je moet beginnen? Het Value Center Applied Games (VCAG) helpt je te bepalen of een applied game de juiste manier is om jouw ‘probleem’ op te lossen en op welke manier je een applied game het beste kunt inzetten. Het VCAG is een initiatief van TNO, Dutch Game Garden en HKU om kennisontwikkeling en groei binnen de applied games-sector te stimuleren.

lees meer

Post Image

Zorginstellingen, overheden, onderwijs en burgers kunnen veel actiever gebruik maken van toegepaste games dan nu het geval is. Dat vinden Nederlandse ontwikkelaars van deze spellen, die op 28 oktober op het congres Games for Health Europe in Utrecht een manifest tekenden dat ze binnenkort aanbieden aan de Tweede Kamer commissie volksgezondheid. Het manifest is een initiatief van ‘Growing Games’, een samenwerkingsverband van meer dan 25 partners uit de (toegepaste) gamesindustrie.

lees meer

Post Image

Meteen een mooie aanhaker voor Growing Games op de eerste dag van Games for Health Europe. Tijdens de plenaire opening van deze vierde editie sprak Rutger Engels, voorzitter van het Trimbos-instituut, over het jammere feit dat er bijna geen goede toegepaste games voor geestelijke gezondheidszorg zijn. Laat nu een paar uur later GGZ-instelling Altrecht de winnaar zijn van de Growing Games showcase voor beste zorggame. Maar er was op Games for Health nog veel meer te doen.

lees meer

Post Image

De game Moodbot, een innovatief concept om patiënten met een psychiatrische stoornis actiever te betrekken bij hun zorgproces, is de winnaar van de Growing Games showcase. De prijs werd op 27 oktober, de eerste dag van Games for Health Europe, in ontvangst genomen door zorginstelling Altrecht, de initiatiefnemer van de game. De instelling werkte voor het concept samen met o.a. de HKU, GGZ, Gainplay, IPPO en Redmax. Deze partners zijn van plan Moodbot verder te ontwikkelen tot een zelfstandig concept.

lees meer

Post Image

De vierde Games for Health Europe vindt dit jaar plaats op 27 & 28 oktober 2014 in het Provinciehuis van Utrecht. Games for Health Europe is een jaarlijks terugkerend congres waar zorgverleners, wetenschappers en gameontwikkelaars de laatste innovaties op het gebied van applied games met elkaar uitwisselen. Applied games staat voor games bestemd voor de gezondheidssector.

lees meer

Post Image

The Hague Security Delta (HSD) is het grootste veiligheidscluster van Europa. In dit Nederlandse cluster – met een kern in de regio Den Haag – werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen aan innovaties en kennisontwikkeling op het gebied van veiligheid. Op die manier stimuleren zij economische ontwikkeling en dragen ze bij aan een veiligere wereld. Het HSD Stimuleringsfonds 2014 van 1 miljoen euro maakt onderdeel uit van de plannen die gemeente Den Haag en The Hague Security Delta gezamenlijk hebben bepaald voor de ontwikkeling van een veiligheidscluster.

lees meer

Post Image

You are all invited to join the morning keynote sessions of the Identity and Interdisciplinarity in Games and Play Research summer school. The summer school is organised by Utrecht University’s research focus area Game Research. Please note that the rest of the programme is for summer school participants only.

lees meer

Post Image

Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en RIVM Centrum Gezond Leven (CGL) willen ontwikkelaars van serious games stimuleren om hun games in te dienen bij de Erkenningscommissie Interventies en op te laten nemen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies en/of de Interventiedatabase Gezond en Actief Leven. Hiervoor is het nodig dat de games worden beschreven op het werkblad Word van het erkenningstraject. Het NJi en CGL bieden hierbij eenmalig extra ondersteuning.

lees meer

Post Image

De UU zoekt als mogelijke partner een ICT/gamebedrijf dat interesse heeft in het ontwikkelen van een serious game voor navigatietraining. Zo’n 30% van de mensen met een beroerte heeft problemen met hun navigatievermogen. Ook al is de impact op het dagelijks leven groot (lagere kwaliteit van leven, minder mobiliteit en zelfstandigheid), in de zorg is er zeer weinig aandacht voor dit probleem. Er bestaan geen specifieke testen voor en in de revalidatie is er geen aandacht voor. De Universiteit Utrecht wil hier graag verandering in brengen.

lees meer

Post Image

Op het voorjaarscongres van de VVD dat op 13 juni werd gehouden in Bussum, sprak premier Mark Rutte zijn lof uit over de gamesector. Hij vond het een goed voorbeeld van een industrie waarin Nederland voorop loopt, zonder veel hiërarchie maar met veel creativiteit. Rutte was een paar weken daarvoor op werkbezoek geweest bij Dutch Game Garden in Utrecht. Bekijk het fragment hier:

lees meer

Post Image

Minister Kamp van Economische Zaken heeft op 7 april in Amsterdam het Center for Applied Games geopend. Applied games zijn spellen die ingezet worden voor gedragsverandering. Daarbij valt te denken aan games voor voorlichting, educatie en training, maar ook als behandelmethode in de zorg. Het centrum is een initiatief van Dasym Investment Strategies en Monpellier Venture.

lees meer